Search
Close this search box.
انرژی گاید | انواع آن | ویژگی هایی که باید بدانید!

انرژی گاید | انواع آن | ویژگی هایی که باید بدانید!

انواع انرژی گاید
فهرست مطالب

کار کردن دستگاه‌های مهم صنعتی مانند سی ان سیها، وایر کات و… بدون وجود جریان الکتریسیته و برق امکان پذیر نخواهد بود. در واقع تمامی صنایع وابستگی جدایی ناپذیری به جریان الکتریسیته و برق دارند و این جریان توسط کابل‌ها به دستگاه‌ها و قسمت‌های مختلف صنایع می‌رسد، به عنوان مثال اگر کابلی نباشد جریان الکتریکی به سروو موتور دستگاه سی ان سی نرسیده و دستگاه نمی‌‌ تواند کار خود را انجام دهد.

اما محیط صنعتی مانند محیط‌ های مسکونی نیست که کابل‌ های برق را بتوان درون دیوارها، زیر زمین و یا توسط تیرهای برقی که در خیابان‌ها می‌بینیم کار گذاشت و به قسمت‌های مختلف انتقال داد.

محیط صنعتی و دستگاه‌های صنعتی بزرگ اینگونه ایجاب می‌کنند که کابل هایشان بر روی زمین و در دسترس باشد تا در صورت جابه‌جایی دستگاه و یا بروز مشکل دسترسی سریعی بتوان به کابل داشت.

از طرفی هم کابل‌های دستگاه‌های صنعتی به قدری ضخیم، بزرگ و از نظر تعداد زیاد هستند که نمی‌توان مانند کابل منازل مسکونی با آنها رفتار نمود.

ولی این کابل‌ها چون در محیط صنعتی هستند هر چقدر هم ضخیم باشند ممکن است دچار له شدگی، سایش، و حتی قطع شدگی شوند.

شاید بپرسید پس چه چیزی از کابل‌ها محافظت می‌کند؟ در اینجا می‌گوییم که وظیفه محافظت از کابل‌ها بر عهده انرژی گاید می‌باشد.

در ادامه خواهیم گفت که انرژی گاید چیست، انواع آن کدامند و چه کاربردهای مهمی در صنعت دارد.

انرژی گاید چیست

انرژی گاید چیست؟

انرژی گاید که برخی به آن زنجیر محافظ کابل می‌گویند، محفظه‌ای است مانند زنجیر تانک که کابل‌ها درون آن قرار می‌گیرند تا در برابر له شدگی و یا شکستن بر اساس خم شدگی محافظت شوند.

انرژی گایدها به دلیل نوع ساختاری که دارند می‌توانند حرکات عمودی، افقی و یا چرخشی به خود بگیرند بدون اینکه به کابل‌هایی که از درون شان عبور کرده است صدمه ای وارد شود.

یکی از ویژگی‌های انرژی چین‌ها این است که تنها در یک جهت خم می‌شوند و این ویژگی باعث می‌شود که در صورت خم شدن برای انتقال کابل‌ها، کابل‌ها دچار قطع شدگی نشوند. خودتان اگر دقت کرده باشید برای قطع کردن یک سیم بدون استفاده از ابزاری، سیم را در جهت‌های مختلف پیج و تاب می‌دهید تا روکش آن کم کم دچار از هم گسیختگی و در نهایت سیم قطع شود.

انواع انرژی گایدها

انرژی گایدها را بر اساس جنس ساخت، بسته یا باز بودن و اندازه و ابعاد دسته بندی می‌کنند. اوایل انرژی گاید‌ها را از جنس فولاد و استیل می‌ساختند، اما بعدها با پیشرفت تکنولوژی جنس انرژی چین‌ها تغییر کرد و امروزه آنها را از پلیمرهای پلی کربناتی می‌سازند.

مزیت پلیمر پلی کربناتی این است که در برابر رطوبت و آب مقاوم است و دچار زنگ زدگی و پوسیدگی نمی‌شود. همچنین در برابر روغن‌ها و مواد صنعتی دچار خوردگی نمی‌شود.

ویژگی دیگر استفاده از پلیمر در این است که وزن سبک تری نسبت به فولاد و سایر فلزات دارند و این به جا به جایی کابل‌ها و قرار دادن انرژی چین در هر قسمتی کمک می‌کند.

اما انرژی گاید را به ۲ دسته بندی دیگر تقسیم می‌کنند:

انرژی گاید باز

این نوع انرژی گایدها رویشان باز است و مانند ریل قطار بین قسمت‌های مختلف آن فاصله وجود دارد. این نوع از انرژی چین‌ها در قست‌هایی استفاده می‌شوند که روغن و مواد صنعتی وجود ندارد و یا بر روی انرژی گاید نمی‌ریزد که از طریق منافذ به کابل‌ها برخورد کند و باعث آسیب به آنان شود.

همچنین منافذی که بالای این نوع انرژی چین ها هست حمل و نقل شان را راحت می‌کند و مانند یک دستگیره عمل کرده و به راحتی می‌توان انرژی گاید را به هر محلی با دست انتقال داد.

انواع انرژی گاید

انرژی گاید های بسته

این نوع انرژی چین کاملاً بسته بوده و فقط ابتدا و انتهای آن باز است که کابل‌ها به آن وارد و از آن خارج شوند و به دستگاه صنعتی مورد نظر متصل شوند.

از این نوع زنجیرهای محافظ کابل در قسمت‌هایی استفاده می‌شود که مواد شیمیایی صنعتی و انواع روغن‌ها دائماً بر روی زمین می‌ریزد و اگر انرژی گاید منفدی داشته باشد این مواد مستقیم بر روی کابل‌ها ریخته شده و باعث پوسیدگی آنها می‌شود.

کاربردهای انرژی گاید

تا به اینجا دانستیم که انرژی گاید چیست و انواع آن کدامند. اما انرژی چین یا گاید کاربردهای دیگری نیز دارد که از آنها به احمال زیاد بی خبر هستید.

زنجیر محافظ کابل به غیر از محافظت از کابل دستگاه‌های مختلف در محیط صنعتی کمک‌های دیگری را انجام می‌دهد از جمله:

کمک به هدایت سیم‌ها

انرژی گایدها در صنایع که تعداد کابل‌ها بسیار زیاد هستند مانند نقشه راه می‌توانند عمل کنند. اینگونه که ریل‌های انرژی گاید را مانند یک مسیر برای کابل‌ها مشخص می‌کنند و تنها با عبور دادن کابل از آن کابل مورد نظر به دستگاه مختص به خود متصل می‌شود.

استفاده در صنایع نفت و گاز

بله! تیتر درست است. انرژی گایدها فقط برای کابل‌های برق نیستند و در پتروشیمی‌ها و صنایع نفت و گاز برای محافظت از لوله‌ها و شیلنگ‌های گاز از آنها استفاده می‌شود.

کمک به دسته بندی کابل‌ها

چون در محیط‌های صنعتی از تعداد بسیار زیادی کابل استفاده می‌شود ممکن است که کابل‌ها با یکدیگر اشتباه گرفته شوند و یا در هم پیچ و تاب بخورند. ویژگی انرژی چین‌ها در این است که داخلشان برای هر سیم محفظه‌ای جدا وجود دارد که باعث قاطی نشدن سیم‌ها می‌شود. و هر سیم در ریل و بخش مختص به خود قرار می‌گیرد تا به دستگاه مورد نظر خویش برسد.

تهیه انرژی گاید

انرژی گاید مرغوب را از کجا بخریم؟

چون سلامت سیم‌ها و کابل‌های موجود صنایع وابسته به استفاده از انرژی چین است پس باید مرغوب‌ترین این محصول را تهیه نمود.

منظور از مرغوب بودن استفاده از مواد اولیه با کیفیت بالا و پلیمرهای دست اول می‌باشد تا زنجیر محافظ کابل در برابر انواع مواد صنعتی و شیمیایی بتواند دوام بیاورد.

اتوماسیون صنعتی لاین حرکت انرژی گاید مناسب و مورد نیاز شما را در هر اندازه‌ای که مورد نیازتان است تأمین می‌نماید. از ویژگی‌های این مجموعه فروش مشاوره و راهنمایی مناسب جهت خرید مناسب انرژی چین مورد احتیاج تان است.

همچنین با مراجعه به لاین حرکت انواع اینورتر، گیربکس خورشیدی و سایر قطعات مربوط به دستگاه CNC را می‌توانید مشاهده و خریداری نمایید تا در صورت تأمین قطعات صنعتی خود نیازی به مراجعه به چندین فروشگاه نداشته باشید و در هزینه و وقت خود صرفه جویی نمایید.

لاین حرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *