Search
Close this search box.
نحوه نصب و مونتاژ بال اسکرو

نحوه نصب و مونتاژ بال اسکرو

نحوه نصب و مونتاژ بال اسکرو
فهرست مطالب

برای مشاهده انواع بالسکروی گروه اتوماسیون صنعتی لاین حرکت صفحه انواع بال اسکرو را مشاهده نمایید.

اگر قصد خرید بال اسکرو دارید و یا بال اسکرو تهیه کرده اید و به دنبال نصب آن هستید این مقاله را بخوانید. در اینجا سعی می‌کنیم نکاتی ضروری برای نصب و مونتاژ صحیح بال اسکرو بیان کنیم.

نصب صحیح بال اسکرو هزینه تعمیر و نگهداری بال اسکرو را کاهش می‌دهد.

برای دانلود کاتالوگ بال اسکرو روی دکمه زیر کلیک کنید.


دانلود کاتالوگ بال اسکرو

در رابطه با کاربرد بال اسکرو می‌توان گفت هر جا سخن از حرکت خطی باشد ، بال اسکرو نمایان می‌شود.

علاوه بر این در صنعت شاهد استفاده از بال اسکرو در کنار استپر موتور و … نیز هستیم.

نصب و مونتاژ صحیح بال اسکرو موجب افزایش عمر مفید این قطعه، کاهش اصطکاک بین پیچ و مهره در بالسکرو و بیشینه شدن بازدهی سیستم می‌شود و از سمت دیگر نصب نادرست بال اسکرو عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب کاهش بازدهی آن می‌شود.

مواد اولیه استفاده شده در بال اسکرو کربن استیل است و سطح آن نیز به روش القایی سخت می‌شود تا مقاومت بالایی در برابر اصطکاک داشته باشد.

از مزایای قابل توجه بال اسکرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکت نرم و روان
  • حرکت بسیار ایمن
  • عمرمفید بالا
  • سرعت مناسب باز و بسته شدن سیستم متصل به بال اسکرو
  • قابلیت تنظیم بسیار دقیق
  • حرکت بدون لرزش و بدون صدا

نحوه نصب بال اسکرو

نکات قبل از نصب بالکسرو:

بالسکرو در دمایی مناسب نگهداری شود و به طور پیوسته و مستمر اما هر بار به مقدار کم روغن کاری شود تا از ایجاد اصطکاک بین پیچ و مهره جلوگیری شود و همچنین قبل از نصب، حتما شیار ها پاک شوند.

ویدئوی زیر نحوه نصب صحیح بال اسکرو را نمایش می‌دهد:

نحوه نصب و مونتاژ صحیح بال اسکرو:

اوین قدم اطمینان از صحیح بودن نحوه قرار گیری اجزای جفت شونده بال اسکرو است.

این کار را با استفاده از ابزار های اندازه گیری دقیق انجام دهید تا سطح صافی و سطح عمود بودن این اجزا بررسی شوند.

به طور کلی بال اسکرو ها طوری طراحی شده اند که زیر یک فشار محوری به خوبی کار کنند اما در صورت نصب و مونتاژ نادرست ، یک نیروی بارگذاری چرخشی یا لحظه ای به بالای مهره منتقل می‌شود که این امر عمر مفید بال اسکرو را به شدت کاهش می‌دهد.

برای جلوگیری از این اتفاق نیاز داریم که اصطکاک بین ساختار بالسکرو و سیستم متصل به آن ( ریل ) را به حداقل برسانیم.

پس هنگام قرار دادن بال اسکرو روی ریل باید از مسطح بودن ریل اطمینان حاصل کنیم.

علاوه بر این، هنگام نصب ریل روی پایه بهتر است پیچ های اتصال دهنده ریل به پایه به صورت یکی از چپ و یکی از راست وصل شوند. در غیر این صورت ممکن است ریل روی پایه به صورت نادرست و نامسطح سوار شود.پس قبل از شروع به نصب بال اسکرو از شیب نداشتن ریل به هیچ کدام از جهات پایه اطمینان حاصل کنید.

حال که از مسطح بودن پایه و ریل روی آن مطمئن هستید نوبت به نصب carriage روی ریل می‌رسد و بعد از آن بال اسکرو رای روی  carriage  سوار میکنیم.

.

نکاتی تکمیلی پیرامون بال اسکرو ها و نصب آن ها:

برای افزایش بازدهی استفاده از بال اسکرو ، بهتر است قبل از شروع به استفاده ، آن را کاملا روغن کاری کنید. این امر کمک زیادی به جلوگیری از خوردگی و سایش بال اسکرو در طولانی مدت می‌کند.

باید دقت زیادی شود که بال اسکرو توسط یک گوشه یا ابزار تیز احاطه نشده باشد و همچنین براده ها و پسماند های فلزی وارد فضای بین پیچ و مهره نشوند.

این نکته بسیار مهم است که عدم تعادلی بین بال اسکرو و سیستم نگهدارنده آن وجود نداشته باشد.در غیر این صورت حرکت خطی، جهت دار و دچار اخلال خواهد شد.

به منظور ایجاد ماکزیمم عمر مفید برای بال اسکرو بهتر است برای روغن کاری از روغن های ضد اصطکاک استفاده شود و از استفاده از روغن های حاوی گرافیت پرهیز شود.

یک یاتاقان حمایت کننده مناسب برای حمایت و محافظت از پیچ چرخنده بال اسکرو انتخاب کنید.برای ماشین های سی ان سی  ( CNC ) بهتر است از بلبرینگ های زاویه دار ( زاویه پیشنهادی:60درجه)  استفاده شود که دلیل آن هم ظرفیت بارگذاری بیشتر است.

برای جلوگیری از نوسان بیش از حد بال اسکرو ، باید یک استاپر در انتهای بال اسکرو استفاده شود.

نوسان بیش از حد بالسکرو هنگام حرکت ، موجب  لطمه وارد شدن به مونتاژ بال اسکرو می‌شود.

برای محافظت از بال اسکرو در محیط های پر گرد و غبار و آلوده از لحاظ براده های فلزی، باید سطح بالسکرو با یک کاور پوشانده شود در غیر این صورت عمر مفید بال اسکرو تا یک دهم عمر مفید بالقوه هم ممکن است کاهش یابد.

بال اسکرو هایوین

در بال اسکرو هایوین و بالسکرو مینیاتوری و سایر انواع آن، اگر نیروی پیش بارگذاری بیش از حد باشد موجب افزایش اصطکاک و تولید گرما می‌شود که این امر موجب کاهش کارایی و عمر مورد انتظار از دستگاه می‌شود.

از طرف دیگر اگر نیروی پیش بارگذاری در بال اسکرو ها به اندازه کافی نباشد، سختی بال اسکرو کاهش می‌یابد و احتمال بروز حرکت های خارج از کنترل در سیستم افزایش می‌یابد.

معمولا بال اسکرو و لید اسکرو ها را گزینه هایی جایگزین می‌دانند. به همین جهت خوب است مقایسه ای بین لید اسکرو و بال اسکرو داشته باشیم.

تفاوت لید اسکرو و بال اسکرو

بال اسکرو ارزان
هم بالسکرو و هم لید اسکرو هر دو برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی استفاده می‌شوند با این تفاوت که در بال اسکرو از بلبرینگ های چرخشی استفاده شده است که میزان اصطکاک را به حداقل و بهره وری را به حداکثر می‌رساند.

بال اسکرو توانایی رسیدن به سرعت بیشتر و حمل بار های سنگین تر را دارد و در مقایسه با لید اسکرو از عمر مفید بیشتری هم برخوردار است.

همه این برتری ها موجب گران تر بودن بال اسکرو از لید اسکرو شده است اما باید توجه داشته باشیم که این هزینه بالا اغلب با کاهش هزینه های برق مصرفی جبران می‌شود.

از دیگر مزایای بال اسکرو ها می‌توان به دقت و تکرار پذیری بسیار خوب و قابل اندازه گیری اشاره کرد.منظور از دقت بالسکرو این است که یک سیستم حرکتی متصل به بال اسکرو چگونه و چه مقدار به هدفی که برای آن تعیین شده است نزدیک می‌شود.

امیدواریم با مطالعه مقاله حاضر توانسته باشید با نکات مهم و ضروری نصب و مونتاژ بال اسکرو آشنا شده باشید.

کارشناسان گروه اتوماسیون صنعتی لاین حرکت، عرضه کننده انواع بال اسکرو در تهران و سایر شهر ها، همواره آماده ارائه مشاوره در خصوص انواع ابزار و ماشین آلات اتوماسیون صنعتی هستند.

با ما در تماس باشید.


تماس با کارشناسان لاین حرکت

9 پاسخ

  1. ممنون از مطلب خوبتون
    لید اسکرو بهتره یا بال اسکرو ؟؟

    1. این دو قطعه خیلی شبیه هم هستند با این تفاوت که اصطکاک حرکتی در بال اسکرو کمتر است و به همین دلیل معمولا قیمت بال اسکرو بیشتر از لید اسکرو است.
      با توجه به نوع کاربردی که انتظار دارید هر کدام از لید اسکرو و بال اسکرو می‌تواند مفید باشد.

    1. شرکت های مختلفی تولید کننده بال اسکرو هستند.
      اما بال اسکرو های برند هایوین و HQM معمولا رایج تر هستند.

    1. برای دریافت قیمت انواع بال اسکرو لطفا تماس بگیرید.
      021-33975008
      021-33975009

  2. نحوه تاثیر مقدار گام و قطر بالسکرو بر دقت و سرعت دستگاه سی ان سی به چه صورته؟

    1. گام مشخص میکند که با هر بار چرخش پیچ، مهره چقدر جابجا شود.هرچه گام کمتر باشد دقت دستگاه سی ان سی بیشتر می‌شود.
      در رابطه با قطر بالسکرو هم باید گفت هر چه قطر بیشتر باشد سرعت ماکزیمم بالسکرو هم بیشتر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *