Search
Close this search box.
انتقال گشتاور با کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی

انتقال گشتاور با کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی

انتقال گشتاور با کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی
فهرست مطالب

هنگام استفاده از موتورهای الکتریکی یا سایر انواع شفت های گردان از جمله شفت هارد و شفت هارد کروم ممکن است نیاز داشته باشیم نیروی گشتاور ایجاد شده در یک شفت را به شفت دیگر منتقل نماییم. در چنین مواقعی اتصالات کوپلینگ، قطعات مکانیکی مورد نیاز ما خواهند بود. کوپلینگ ها قادرند ضمن برقراری اتصال بین دو شفت گردان، از ایجاد لرزش و ارتعاش، انحراف از محور و انتقال حرارت از یک شفت به شفت دیگر جلوگیری نمایند. کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی یکی از انواع پرکاربرد کوپلینگ انعطاف پذیر می باشد و برای انتقال گشتاور بین دو شفت هم راستا نصب می شود. یک کوپلینگ انعطاف‌ پذیر می‌ تواند ناهماهنگی جزئی بین شفت‌ ها را کنترل نماید.

برای انتقال گشتاور بین دو محور گردان انواع مختلفی از اتصالات وجود دارد، لذا تنها با شناخت صحیح و اصولی هرکدام از این قطعات و اتصالات می توان مناسب ترین گزینه را برای تحقق یافتن اهداف موردنظر انتخاب نمود. به همین منظور در ادامه با ویژگی ها، کاربردها و مزایا و معایب کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی آشنا خواهیم شد.

کوپلینگ فلنجی بوش دار چیست
کوپلینگ فلنجی بوش دار چیست

کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی چیست؟

کوپلینگ های فلنجی از نوع صلبی هستند که تنها برای محورهای بدون انحراف می توان از آن ها استفاده نمود. در غیر این صورت با انتقال لرزش و ارتعاش به محور دیگر، سبب ایجاد سر و صدا و آسیب به موتور خواهند شد. این نوع از کوپلینگ ها به سبب سادگی و هزینه کم نصب و راه اندازی بسیار محبوب هستند؛ از این جهت برای رفع محدودیت اشاره شده، کوپلینگ فلنجی بوش دار طراحی شد.

اتصال کوپلینگ مذکور از نوع انعطاف پذیر و متشکل از دو فلنج است با یک بوش لاستیکی در بین آن ها است. هر کدام از فلنج ها روی یکی از شفت های ورودی و خروجی نصب می شوند. این فلنج ها از جنس های متفاوت مانند آلیاژهای چدن و فولاد آهنگری یا غیره هستند و بوش های قرار گرفته در بین آن ها از جنس لاستیکی یا چرمی ساخته می شود. این تغییر ساختاری نسبت به کوپلینگ فلنجی، باعث شده است تا کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی در برابر ضربه و ناهماهنگی های جزئی مقاوم باشد.

لازم است بدانید که دو نیمه کوپلینگ از نظر ساختار با هم متفاوت هستند. بوش های لاستیکی یا چرمی روی پین ها قرار می گیرند و یک فاصله 5 میلی متری بین فلنج ها باقی می ماند. هیچ اتصال سفت و سختی بین آن ها وجود ندارد و انتقال گشتاور (درایو) از طریق همین بوش های لاستیکی یا چرمی انجام می شود.

با توجه به این ساختار ، نباید فشار باربری روی بوش ها از 0.5 نیوتن بر میلی متر مربع افزایش پیدا کند. برای این منظور می توان قطر دایره گام و اندازه پین را افزایش داد. قسمت رزوه دار پین در فلنج دست راست، باید در سوراخ اتصال قرار گیرد، تا از تنش های خمشی جلوگیری شود. طول رزوه پین نیز باید تا حد امکان کوچک باشد تا بتوان از بروز تنش برشی مستقیم در فلنج بدون رزوه ممانعت به عمل آورد.

در کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی پین ها توسط مهره روی یکی از فلنج ها سفت می شوند، و روی فلنج دیگر شل نگه داشته می شوند. شل بودن پین ها به همراه عناصر الاستومری قادرند لرزش ها، بار ضربه ای و همچنین ناهماهنگی های جزئی (تا 0.5 درجه ناهماهنگی زاویه ‌ای و 5 میلی‌ متر ناهماهنگی محوری) را کاهش دهند.

مشخصات فنی کوپلینگ های فلنجی
مشخصات فنی کوپلینگ فلنجی

ویژگی و مشخصات فنی کوپلینگ های فلنجی بوش دار

کوپلینگ فلنجی بوش دار، بر اساس اصلاح کوپلینگ فلنجی از نوع محافظت شده، طراحی شده است. (پیچ و مهره ها در فلنج ها فرو رفته اند) و بزرگترین ویژگی آن ها این است که عمدتاً به عنوان پیوندهای انعطاف پذیر در برنامه هایی استفاده می شود که به سبب وجود برخی تعارض ها، یک اتصال قابل اعتماد در شرایط سخت مورد نیاز است. از همین رو آن ها را اغلب در اتصالات پرفشار می توان مشاهده نمود. کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی شوک ها و ارتعاشات را تا حد چشمگیری کاهش می دهند. برخی از ویژگی های این قطعه را در ادامه شرح داده ایم:

جنس: تولید کوپلینگ‌ های فلنجی بوش دار از مواد پلاستیکی با کیفیت و مقاومت بالا صورت می‌ گیرد. این مواد معمولاً پلی‌ آمیدها، پلی‌ استرها یا پلی‌ اتیلن با تقویت‌ کننده‌ های مختلف مانند الیاف شیشه‌ ای هستند.

طراحی و ساختار: کوپلینگ‌ های فلنجی بوش دار دارای طراحی‌ های مختلفی برای انطباق با نیازهای مختلف هستند. طراحی داخلی آن ها به صورت بوشی است که به کمک این بوش‌ ها، گشتاور و حرکت انتقال می‌ یابد. فلنج‌ های دو طرفه نیز برای اتصال به سایر قطعات مکانیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

مقاومت به زیست‌محیطی: مواد پلاستیکی معمولاً دارای مقاومت خوبی در برابر تاثیرات زیست‌ محیطی مانند خوردگی، خوردگی الکتروشیمیایی و تغییرات دما هستند. این ویژگی‌ ها باعث می‌ شود که کوپلینگ‌ های پلاستیکی مناسب برای کاربردهای داخلی و خارجی باشند.

قابلیت جذب شوک: مواد پلاستیکی دارای خاصیت جذب شوک بالا هستند که به انتقال تعادل برای محورها و کاهش اثرات ضربه‌ ها کمک می‌ کند.

کاربردها: کوپلینگ‌ های فلنجی بوش دار پلاستیکی معمولاً در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، الکترونیک، ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات پزشکی استفاده می‌ شوند.

نصب و نگهداری آسان: به دلیل وزن سبک و ساختار ساده، نصب و نگهداری کوپلینگ‌ های پلاستیکی بسیار آسان و کم هزینه است.

کاربردهای کوپلینگ فلنجی بوش دار از نوع پلاستیکی

این کوپلینگ برای اتصال شفت هایی استفاده می شود که دارای انحراف موازی کوچک، ناهماهنگی زاویه ای یا ناهماهنگی محوری هستند. بوش لاستیکی در حین کار، ضربه ها و ارتعاشات را جذب می کند. این نوع کوپلینگ بیشتر برای جفت کردن موتورهای الکتریکی و ماشین آلات مناسب هستند.

در مواردی که ممکن است انتقال گشتاور از یک شفت به محور دیگر با ناهماهنگی محدود رخ دهد؛ از کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی استفاده می کنیم. چرا که عملکرد اصلی آن در جذب بارهای ضربه ای است. این نوع کوپلینگ، گشتاور را از طریق پیچ های فولادی با کشش بالا به شفت ورودی دستگاه منتقل می کند. بوش های پلاستیکی که در رزوه ها قرار می گیرد، علاوه بر جذب بارهای ضربه ای، از ارتعاشات پیچشی و ناهماهنگی های جزئی نیز ممانعت به عمل می آورد.

مزایا کوپلینگ فلنجی بوش دار
آشنایی با مزایای کوپلینگ فلنجی

مزایای کوپلینگ فلنجی بوش دار

مزایای کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی عبارتند از:

  • مقاومت به خوردگی

مواد پلاستیکی در برابر خوردگی از طریق آب، مواد شیمیایی و عوامل محیطی حساس نیستند، بنابراین این نوع کوپلینگ ‌ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت بیشتری دارند.

  • سبکی

کوپلینگ ‌های پلاستیکی سبک ‌تر از مواد فلزی هستند، این امر نصب و حمل و نقل آن ‌ها را آسان‌ تر می‌ کند.

  • مقاومت در برابر تغییرات شیمیایی

مواد پلاستیکی به طور عمده در مقابل تغییرات شیمیایی حساسیت کمتری دارند، بنابراین در محیط‌ هایی که با مواد شیمیایی تعامل دارند، می‌ توانند کارایی خود را حفظ کنند.

  • نگهداری آسان

به دلیل مقاومت به خوردگی و تاثیر کمتر زنگ زدگی، نیاز به تعویض و نگهداری کمتری دارند، بنابراین می ‌تواند هزینه‌ های نگهداری را کاهش دهند.

  • هزینه کمتر

تولید مواد پلاستیکی اغلب ارزان ‌تر از تولید مواد فلزی است، بنابراین استفاده از کوپلینگ ‌های پلاستیکی می‌ تواند هزینه‌ های کلی پروژه را کاهش دهد.

از کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی می توان برای انتقال گشتاورهای بالا استفاده کرد. آن ها نصب و راه اندازی ساده ای دارند (مونتاژ و جداسازی ساده) و فاقد پیچیدگی های ساختاری هستند. سادگی مکانیسم این کوپلینگ ها سبب کاهش استهلاک و هزینه های تعمیرات می شود.

قیمت کوپلینگ فلنجی
خرید کوپلینگ فلنجی

قیمت و خرید کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی

کوپلینگ فلنجی بوش دار پلاستیکی علی رغم سادگی در ساختار، دارای تنوع قابل توجهی در متریال (نظیر چدن و فولاد آهنگری)، اندازه کوپلینگ، تعداد پین ها و غیره دارند به همین دلیل قیمت گذاری آن ها نیز بر اساس مدل های متفاوت انجام می شود. اگر قصد خرید انواع کوپلینگ را دارید، می توانید با کارشناسان مجموعه لاین حرکت در تماس باشید. این شرکت سال ها است در زمینه فروش قطعات صنعتی، به عنوان نمایندگی رسمی از برندهای خارجی فعالیت می کند و توانسته رضایت مشتریان را به خوبی جلب نماید.

سوالات متداول

  • کوپلینگ و قطعات صنعتی باکیفیت را از کجا خریداری کنیم؟

برای خرید انواع قطعات صنعتی همچون اینورتر ، بلبرینگ خطی، لینیر گاید ، کابل کریر، استپ موتور و …. می توانید از طریق لاین حرکت که سال ها است در زمینه ی فروش قطعات با کیفیت صنعتی فعالیت می کند، اقدام کنید.

  • کوپلینگ فلنجی بوش دار چه مزایایی دارد؟

این کوپلینگ مزایای منحصر به فردی دارد که سبب محبوبیت آن به عنوان اتصالات موتور های الکتریکی و ماشین آلات شده است. بر خلاف اتصالات صلبی، این کوپلینگ ها قادرند ناهماهنگی های زاویه ای و محوری را تا حدی تحمل نماید و علی رغم وجود تکان های شدید و ارتعاشات، این عوامل را به شفت ورودی منتقل نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *