هر آنچه که باید در مورد کوپلینگ دنده ای و کاربردهای آن بدانید

هر آنچه که باید در مورد کوپلینگ دنده ای و کاربردهای آن بدانید

کوپلینگ دنده ای یک نوع از انواع مختلف کوپلینگ می باشد و کوپلینگ‌ ها در واقع اجزای مکانیکی هستند که دو جزء محرک را زوج کرده و به یک حرکت اجازه می‌ دهند تا از یک جزء شروع و سپس به قطعه بعدی منتقل شود. اجزای محرک، شفت های منظم هستند. به طور کلی، بخش قابل توجهی از کاربرد کوپلینگ ها در خودروها قابل مشاهده است. به عنوان مثال، شفت محرکی که موتور و محور عقب را در یک وسیله حمل و نقل یا هر خودرویی با روش هایی به اتصال کلی مرتبط می کند.

برای انتقال گشتاور بین دو شفت که در یک خط قرار می گیرند یا کمی ناهماهنگ هستند، از یک کوپلینگ دنده ای استفاده می شود. هدف اصلی کوپلینگ ها اتصال دو قطعه چرخان در حالی است که درجاتی از ناهماهنگی یا حرکت در یک یا هر دو انتها امکان پذیر است.

کوپلینگ به دو دسته اصلی به نام های مکانیکی و خمشی تقسیم می شود. انواع خمشی، انعطاف پذیری خود را از فشرده سازی و کشش مواد ارتجاعی، لاستیکی یا از خم شدن دیسک های فلزی نازک به دست می آورند و به همین دلیل به آن ها کوپلینگ انعطاف پذیر نیز گفته می شود. به این ترتیب کوپلینگ های انعطاف پذیر ، نیازی به روغن کاری ندارند اما تمام کوپلینگ های مکانیکی فلزی نیاز به روغن کاری دارند.

کوپلینگ دنده ای چیست؟

وسیله ای است که به انتهای دو شفت متصل می شود و به عنوان وسیله ای برای انتقال نیرو کاربرد دارد. کوپلینگ‌ ها معمولاً در حین کار کردن، اتصال را قطع نمی‌ کنند یا اجازه نمی ‌دهند که کوپلینگ از شفت ‌ها جدا شود، کوپلینگ‌هایی وجود دارند که در صورت تجاوز از حد گشتاور، ممکن است مشکل ایجاد کنند، می ‌لغزند و یا قطع می ‌شوند.

ویژگی های کوپلینگ دنده ای

نوع پیچیدگی در اتصال، قدرت قابل انتقال و حوزه کاربرد نقش عمده ای در انتخاب نوع کوپلینگ دارند. نوع دنده ای کوپلینگ ها، اساساً جزو دسته کوپلینگ های انعطاف پذیر بوده که قادر به انتقال گشتاورهای بسیار بالا هستند. در کاربرد عملی، کوپلینگ یک مجموعه دنده کامل است. علیرغم این واقعیت که ممکن است چرخ دنده ها را انعطاف پذیر در نظر نگیریم، کوپلینگ دنده ای به عنوان یک کوپلینگ انعطاف پذیر در نظر گرفته می شود.
کوپلینگ چرخ دنده ای به عنوان یک وسیله مکانیکی شناخته می شود. از این وسیله برای انتقال گشتاور بین دو شفت استفاده می شود. کوپلینگ دارای دو اتصال منعطف است که هر کدام به یک شفت ثابت وصل می شوند. این مفاصل اغلب توسط شفت سومی به نام دوک متصل می شوند.  هر مفصل در بیشتر قسمت ها از یک جفت دنده داخلی/خارجی تشکیل شده است. پهلوها و حلقه خارجی چرخ دنده، دندانه گذاری شده اند تا امکان جابجایی زاویه ای بین دو چرخ دنده فراهم شود. این نوع کوپلینگ معمولاً دارای ناهماهنگی های ۴ تا ۵ درجه است.

 

ویژگی های کوپلینگ دنده ای

از نظر مکانیکی، چرخ دنده ها با خطوط چرخشی با پروفیل های اصلاح شده متناسب هستند.  به دلیل بزرگی دندانه ها به آن ها چرخ دنده می گویند. این نوع کوپلینگ ها معمولاً در دو نوع آستین فلنجی و آستین پیوسته عرضه می‌ شوند. کوپلینگ های دنده فلنج دار دارای آستین های کوتاه احاطه شده توسط یک فلنج عمودی هستند. یک آستین روی هر قطب قرار می گیرد تا دو فلنج روبه‌روی یکدیگر قرار گیرند. کوپلینگ‌ دنده ای آستین پیوسته دارای انتهای شفت هستند که به یکدیگر متصل شده و توسط یک آستین پیچیده می ‌شوند. در بیشتر قسمت ها، این آستین ها از فلز ساخته شده اند، اما می توانند از نایلون نیز ساخته شوند.
به طور کلی، این نوع کوپلینگ دارای یک مفصل انعطاف‌ پذیر است که به هر یک از شفت‌ ها متصل می‌ شود و شفت سومی وجود دارد که به عنوان محور شناخته شده و دو مفصل را ثابت می‌ کند.

با توجه به منطقه استفاده، انواع مختلفی از اتصال قابل دسترسی وجود دارد. اما کوپلینگ دنده ای به طور کلی در انواع  و کاربردهای زیر طبقه بندی می شود.

کاربرد

انواع مختلفی از کوپلینگ های دنده ای وجود دارد که در انواع مختلف ماشین آلات مورد استفاده قرار می گیرند. از کوپلینگ های دنده ای در خطوط انتقال قدرت استفاده می شود و در تجهیزاتی مانند انواع خردکن و هم زن، پمپ ها، تجهیزات جابجایی مواد و دستگاه های پرس کاربرد دارند.  در ادامه انواع مختلف این نوع از کوپلینگ معرفی شده اند.

کوپلینگ دنده ای کامل:

کوپلینگ استاندارد دنده ای کامل سری ۱۰۰، نوعی که در بیشتر کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، کوپلینگ فولادی فورج شده دو درگیری است. هم انحراف شفت موازی و هم ناهماهنگی زاویه ای را جبران می کند و ظرفیت شناور انتهایی زیادی دارد.

 

کاربرد کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ های نیمه دنده ای ونیمه سخت:

کوپلینگ نیم دنده استاندارد سری ۱۰۰ از یک نیمه انعطاف پذیر و یک نیمه سخت تشکیل شده است. نیمه انعطاف پذیر یک نیم کوپلینگ استاندارد سری ۱۰۰ است که از یک آستین خارجی و یک توپی داخلی تشکیل شده است و نیمه سخت از یک توپی فلنجی تشکیل شده است.

کوپلینگ دنده ای صلب:

نوعی کوپلینگ که برای اتصال محورهایی که در یک راستا هستند استفاده می شود. کوپلینگ صلب ساده ترین نوع کوپلینگ است. کوپلینگ های سفت و سخت زمانی استفاده می شوند که آرایش دقیق شفت مورد نیاز باشد. ناهماهنگی شفت بر روی نمایش کوپلینگ مانند عمر آن تأثیر می گذارد.

قیمت و خرید

قیمت کوپلینگ ها یک مقدار مشخص و ثابت نیست. این مقدار با توجه به نوع کوپلینگ که دنده ای است یا خیر؟ و نوع کوپلینگ دنده ای متغیر است. هم چنین کاربرد و موارد استفاده از کوپلینگ، جنس بدنه، ابعاد، قطر شفت ها و کشور سازنده بر روی قیمت این محصول تأثیر دارند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید