Search
Close this search box.
ریل و واگن ( لینیر گاید ) دستگاه لیزر

ریل و واگن ( لینیر گاید ) دستگاه لیزر

ریل و واگن ( لینیر گاید ) دستگاه لیزر
فهرست مطالب

مکانیزم حرکت خطی رفت و برگشتی، یکی از پرکاربردترین مکانیزم ها در خطوط تولید می باشد. لینیر گاید یک سیستم راهنمای حرکت خطی است که یکی از قطعات مهم و پرکاربرد در دستگاه های سی ان سی، به حساب می آید. برخی ممکن است، لینیر گاید را به عنوان ریل و واگن نیز بشناسند. به کمک ریل و واگن می توان، ذقت کار و تحمل وزن بار را بالا برد. اگر قصد خرید قطعات سی ان سی را دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

لینیر گاید چیست؟

ریل و واگن یا لینیرگاید یکی از محصولات Mechanical است و همان طور که از نام آن پیداست از ریل و واگن تشکیل می شود. واگن روی ریل قرار می گیرد و حرکت رفت و برگشتی می کند. حرکت واگن روی ریل به دلیل وجود ساچمه های بسیار ریزی در بلوک واگن است که بین واگن و ریل قرار دارند. ساختار این ساچمه های ریز به صورتی است که با کوچکترین برخوردی شروع به حرکت می کنند و همین امر یکی از بزرگترین مزایای ریل و واگن یا همان لینیرگاید محسوب می شود.

اصولا ریل و واگن به این منظور طراحی شده است که حین حرکت اجسام مختلف ، آن ها را در یک مسیر خطی نگه دارد و مانع از انحراف آن ها از مسیر خطی مورد نظر شود. همان طور که گفته شد حرکت واگن روی ریل اصطکاک بسیار کمی دارد که این امر به دلیل ساختار خاص ساچمه های به کار رفته در بلوک واگن است. با توجه به این اصطکاک کم، برای حرکت اجسام بسیار بزرگ و سنگین هم می توان از لینیرگاید استفاده کرد. همچنین به دلیل طراحی خاصی که ریل و واگن ها دارند می توان علاوه بر حرکت افقی ، از لینیر گاید ها برای جهت دهی و کنترل حرکت عمودی اجسام نیز استفاده کرد.

ریل و واگن دستگاه لیزر چیست؟

دستگاه لیزر صنعتی دستگاهی است که برای اهداف مختلف در بسیاری از صنایع استفاده می شود. کاربرد اصلی این دستگاه ایجاد برش های دلخواه در شکل های مختلف و حکاکی روی آن ها است. بسیاری از دستگاه های لیزر صنعتی با توجه به نوع عملکرد مورد انتظار ، نیاز به حرکت رفت و برگشتی در مسیری خطی و از پیش تعیین شده را دارند و برای چنین حرکتی نیاز به ریل و واگن ( لینیر گاید ) است.

ریل و واگن ها در ابعاد استانداردی ساخته می شوند. جنس ریل معمولا از فولاد سخت کاری شده است و طول استاندارد تولیدی شاخه های ریل ها معمولا 4 یا 5 متر است که البته بسته به شرایط مختلف قابل برش است تا به اندازه دلخواه برسیم.

ریل و واگن (لینیر گاید) چگونه کار می کند؟

سیستم لینیرگاید از دو بخش تشکیل شده است: بلوک خطی و ریل خطی. بلوک یا واگن خطی بر روی ریل حرکت می کند. این حرکت، یک حرکت رفت و برگشتی در مسیر مستقیم است. این حرکت رفت و برگشتی به دلیل وجود ساچمه های ریزی است که در زیر بلوک خطی یا همان واگن و در قسمت بالایی ریل قرار دارند.

برای آنکه بهتر درک کنید، لینیرگاید چگونه کار می کند، می توانید ویدیو را تماشا کنید.

انواع مکانیسم های ریل و واگن (لینیر گاید)

ریل و واگن ها از نظر نوع مکانیسم عملکرد به 4 دسته تقسیم می شوند:

  1. Sliding contact linear motion bearings

این دسته قدیمی ترین و ساده ترین و در عین حال ارزان ترین دسته است و جالب اینکه هنوز کاربردهای بسیاری هم دارد.

   2. Rolling element linear motion bearings

مشخصه اصلی این دسته این است که اصطکاک کمی بین ریل و واگن وجود دارد و حرکت واگن روی ریل با دقت و سرعت بیشتری انجام می شود.

   3. Hydrostatic or aerostatic linear motion bearings

برای دستیابی به عملکردی دقیق و بی سر و صدا ، این دسته بهترین انتخاب ممکن هستند.

   4. Magnetic linear motion bearings

این دسته معمولا کاربرد خیلی کمی دارند و برای مواردی مثل نگه داشتن اشیا در مجاورت آب استفاده می شود.

مزایای لینیر گاید ( ریل و واگن ) 

  • اختلاف بین نیروی اصطکاک استاتیک و نیروی اصطکاک دینامیک بسیار کم است (پس به سرعت و به راحتی شروع به حرکت می کند).
  • نوسان اصطحکاک حین حرکت ریل و واگن بسیار کم است. پس لینیرگاید حرکتی پیوسته و یکپارچه با کمترین تکانش را خواهد داشت.
  • اصطحکاک بین ریل و واگن بسیار ناچیز است. در نتیجه سرعت حرکت بیشتر خواهد بود و همینطور ذخیره انرژی نیز بیشتر صورت می گیرد.
  • دقت عملکرد دستگاه در طول زمان بسیار با ثبات است؛ یعنی بازدهی دستگاه در سال های متمادی نوسان کمی دارد.
  • هزینه نصب و نگهداری لینیر گاید بسیار مقرون به صرفه است.

اما به عنوان یک عیب برای لینیر گاید ها می توان گفت این ابزار چندان مناسب حمل بار های عمودی نیست.

مزایای ریل و واگن

قیمت ریل و واگن

قیمت ریل و واگن با توجه به موارد زیر می تواند متغیر باشد:

  • هزینه ریل و واگن ها وابسته به اندازه و ساختار مواد به کار رفته در آن می باشد.
  • برای استفاده از لینیرگاید ها در حمل بار های سنگین و بزرگ، به واگن های بزرگتری نیاز است، در نتیجه میزان هزینه نیز افزایش می یابد.
  • واگن عریض تر و همینطور ریل بلندتر هزینه لینیر گاید را افزایش می دهد.
  • برای اطلاع از قیمت لینیر گاید ها و راهنمایی در خصوص انتخاب ریل و واگنی مناسب با نیازتان با ما در تماس باشید.

برند های معتبر ریل و واگن

در عرصه تولید ریل و واگن ( لینیر گاید )، برندهای معتبری فعالیت می کنند. از جمله این برندها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Hiwin
  • CKS
  • Hertz
  • Delta
  • HQ motion
  • Alpha

البته به نظر می رسد محبوب ترین برند تولید کننده ریل و واگن برند Hiwin (هایوین)  باشد.

کاربردهای لینیرگاید
ریل و واگن چه کاربردهایی دارد

لینیر گاید چه کاربردهایی دارد؟

همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد کاربرد اصلی لینیر گاید ها در کنترل حرکت خطی و رفت و برگشتی اجسام در اندازه ها و وزن های مختلف است. ساختار ریل و واگن ها به گونه ای طراحی شده که واگن می تواند با دقت و سرعت بالا (به دلیل اصطکاک کم بین واگن و ریل) حرکتی خطی داشته باشد؛حال با وصل کردن جسم دلخواه به این واگن می توان حرکت آن جسم را به راحتی کنترل کرد.

به دلیل اینکه ریل و واگن ها حرکتی با ثبات را تضمین می کنند و از لق خوردن جسم هنگام حرکت در مسیر جلوگیری می کنند، در دستگاه های لیزر صنعتی نیز کاربرد وسیعی دارند.

نکات مهمی که هنگام خرید ریل و واگن باید بدانید

لینیر گایدها در مدل ها و اندازه های مختلف وجود دارند که هر کدام از آن ها برای کار خاصی مناسب هستند. برای خرید ریل و واگن ارزان و مناسب با نیازتان باید نکاتی را مد نظر قرار دهید.

  • اصطحکاک دستگاه

از مهم ترین مواردی که باید به آن ها توجه شود اصطحکاک دستگاه است. روشن است که هر چه اصطحکاک ریل و واگن ( لینیرگاید ) کمتر باشد دقت آن بالاتر خواهد بود و همچنین دستگاه با سرعت بیشتری قادر به حرکت است. پس در خرید لینیر گاید حتما به اصطکاک دستگاه دقت کنید.

  • استحکام دستگاه

هر چه استحکام دستگاه بیشتر باشد توانایی تحمل بارهای با وزن بالا در ریل و واگن بیشتر خواهد بود.

  • هزینه نصب و نگهداری

نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد هزینه های نصب و نگهداری ریل و واگن دستگاه لیزر است. البته لینیر گایدها به دلیل ماهیتی که دارند در مقایسه با گزینه های جایگزین معمولا از هزینه نصب و نگهداری پایینی برخوردار هستند.

خرید لینیرگاید
خرید لینیرگاید

ریل و واگن دستگاه لیزر

از دستگاه های لیزر صنعتی به منظور برش انواع مواد مثل چوب، فلز و … استفاده می شود. از جمله قطعات این دستگاه می توان به تیوب لیزر، چیلر لیزر، لنز لیزر، آینه دستگاه لیزر صنعتی، درایور دستگاه لیزر صنعتی، مادربرد دستگاه لیزر صنعتی، ست مکانیک دستگاه لیزر صنعتی (شامل ریل و واگن دستگاه لیزر و … )، پاور لیزر و … اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با انواع و کاربردهای ریل و واگن آشنا کنیم. گروه اتوماسیون صنعتی لاین حرکت (نماینده بسیاری از برندهای معتبر جهانی تولید کننده در حوزه اتوماسیون صنعتی) علاوه بر فروش لینیر گاید در تهران و سایر شهرها، بسیاری از ماشین آلات صنعتی و قطعات مورد استفاده در آن ها را نیز عرضه می کند.

سوالات متداول

  • لینیر گاید چیست و چه کاربردی دارد؟

ریل و واگن یا لینیرگاید، همان طور که از نام آن پیداست از ریل و واگن تشکیل می شود. واگن روی ریل قرار می گیرد و حرکت رفت و برگشتی می کند. حرکت واگن روی ریل به دلیل وجود ساچمه های بسیار ریزی در بلوک واگن است که بین واگن و ریل قرار دارند. ساختار این ساچمه های ریز به صورتی است که با کوچکترین برخوردی شروع به حرکت می کنند و همین امر یکی از بزرگترین مزایای ریل و واگن یا همان لینیرگاید محسوب می شود.

  • بهترین برندهای تولیدکننده لینیرگاید کدام است؟

برخی از معتبرترین برندها عبارتند از: هایوین، CKS، Hertz، Delta، HQ motion، Alpha

8 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *