Search
Close this search box.
نحوه نصب و نگهداری از بلبرینگ ها

نحوه نصب و نگهداری از بلبرینگ ها

روش نگهداری از بلبرینگ ها
فهرست مطالب

بلبرینگ ‌ها در حرکت آزاد و بدون محدودیت اجزا یا قطعات مکانیکی، نقش به سزایی دارند. این قطعات، وزن بار را تحمل می ‌کنند و تجهیزات را بدون هیچ اصطکاکی یا با اصطکاک کمتر حرکت می‌ دهند. اگر بلبرینگ نباشد، قطعات متحرک مکانیکی دچار خرابی و چسبندگی می ‌شوند و از عملکرد روان جلوگیری می ‌کند. طول عمر بلبرینگ را می‌ توان با مراقبت و نگهداری مناسب از بلبرینگ ‌ها افزایش و زمان خرابی را کاهش داد. در این مقاله به نحوه‌ی نصب و نگهداری از بلبرینگ ها می ‌پردازیم.

بلبرینگ صنعتی چیست؟ 

ابتدا به این می‌ پردازیم که بلبرینگ صنعتی چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ بلبرینگ‌ های صنعتی، عناصر ساده ای هستند که برای کاربردهای حرکتی بسیار مهم می باشند. انواع بلبرینگ ‌ها و کاربرد آن‌ ها متفاوت است. اما هدف آن ‌ها کاهش نیروهای اصطکاک بین دو قسمت می باشد. در واقع به دلیل استفاده از بلبرینگ‌ های صنعتی، تماس بین سطوح کاهش یافته، در نتیجه بهره‌وری و راندمان سیستم ارتقا پیدا می ‌کند.  با توجه به موارد گفته شده، لازم است که با نحوه نصب و نگهداری از بلبرینگ ها آشنا باشید تا بعد از خرید، دچار مشکل نشوید.

 

مزایای استفاده از بلبرینگ ها
بلبرینگ و مزایای آن

 

مزایای استفاده از بلبرینگ ‌ها

حال که متوجه شدیم کار بلبرینگ چیست به بررسی مزایای آن می‌پردازیم. برخی از مزایای استفاده از بلبرینگ ها عبارتند از:

۱. اصطکاک در زمان راه‌ اندازی و در حال اجرا را کم می‌ کند.

۲. توانایی تحمل فشار ضربه‌ ها به‌ صورت لحظه ‌ای و تعلیق بار وارد شده بر دستگاه و کاهش فشار وارده بر آن.

۳. مقاوم در برابر خوردگی.

۴. هزینه تعمیر و نگهداری پایین

۵. ابعاد کلی کوچک و حداقل فضای مورد نیاز و وزن کم به دلیل ساختار فشرده

۶. نصب آسان

۷. هیدرودینامیک در کاربردهای روغن ‌کاری شده با سرعت بالا

روش‌های مراقبت و نگهداری از بلبرینگ ها

برای آنکه بتوانید به درستی برای نگهداری از بلبرینگ ها اقدام کنید، مهم است که از علائم نامرئی خرابی بلبرینگ، مانند سر و صدا، افزایش دما و لرزش بیش از حد آگاه باشید؛ اما تقریباً همه این‌ موارد بلافاصله با نظارت آنلاین شناسایی و تشخیص داده می ‌شوند.

بازرسی از طریق گوش دادن

یکی از راه‌ های نگهداری از بلبرینگ ها گوش دادن به صدای قطعات مذکور است. توجه داشته باشید که روش یاد شده بسیار پیچیده است. شما می‌ توانید به کمک دستگاه electronic stethoscope، میزان لرزش و ارتعاشات بلبرینگ‌ های مدنظرتان را اندازه‌گیری کنید. همچنین با دستگاه مذکور می‌ توانید صدای دریافتی را آنالیز نمایید. استفاده از این روش معایب مختلفی را دارد؛ بنابراین توصیه می‌ گردد که از روش‌ های مختلف استفاده کنید.

مراقبت از بلبرینگ های صنعتی
نگهداری بلبرینگ های صنعتی

کنترل حرارت

دمای بلبرینگ معمولاً با راه‌اندازی افزایش می‌ یابد و تثبیت می‌ شود. یعنی در دمایی کمتر از زمان راه‌اندازی که دمای مجاز بلبرینگ است (معمولاً ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای اتاق). اگر دمای بلبرینگ همچنان در حال افزایش باشد، عملیات باید متوقف و اقدامات اصلاحی انجام شود. حداکثر دمای مجاز برای بلبرینگ ‌ها، به عملیات حرارتی مواد هم بستگی دارد. اگر بیش از حد مجاز گرم شوند، می‌ توانند به طور دائم فولاد بلبرینگ را تغییر شکل داده یا نرم کنند. همچنین به کمک دستگاه Thermometer می‌ توانید حرارت مربوط به بلبرینگ‌ ها را اندازه‌گیری نمایید.

استفاده از ترموگرافی

تست ترموگرافی مادون قرمز، امواج حرارتی را که با چشم غیرمسلح نامرئی هستند، تشخیص می‌ دهد. این می ‌تواند با استفاده از داده‌ های مربوط به نوسانات دما برای شناسایی مسائل نگهداری احتمالی که ممکن است منجر به خرابی و خاموش شدن تجهیزات شود، به تعمیر و نگهداری مشکل پیش ‌بینی ‌شده کمک کند.

بازرسی چشمی

سطوح روغن‌کاری قطعه باید دائماً توسط کارکنان بررسی شود، آن‌ ها همچنین باید بررسی کنند که آیا در روغن مورد استفاده، آلودگی وجود دارد یا خیر و آیا سطح کیفی مورد نیاز برای کاهش اصطکاک در آن بلبرینگ را برآورده می‌کند یا نه.

جلوگیری از خوردگی
جلوگیری از خوردگی

جلوگیری از خوردگی

یکی دیگر از کارهای لازم هنگام نگهداری از بلبرینگ ها، جلوگیری از خوردگی است. خوردگی دشمن طبیعی و علت شکسته شدن بلبرینگ است. با گذشت زمان، اگر بلبرینگ‌ ها در معرض رطوبت قرار گیرند، خوردگی رخ می ‌دهد. این امر می ‌تواند منجر به ورود زنگ‌زدگی به راه‌ آهن و در نهایت خرابی زودرس بلبرینگ و تجهیزات شود. هنگام طراحی به طور خاص برای محیط ‌های خورنده، انتخاب بلبرینگ مناسب کلیدی است.

بررسی محل قرارگیری و شفت

قبل از آشنایی با روش صحیح نصب بلبرینگ روی شفت، بسیار مهم است که محفظه و شفت برای هر نوع شرایط فیزیکی یا آسیب بررسی شوند. همیشه از یک پارچه نرم برای پاک کردن سطوح استفاده کنید و مطمئن شوید که سوراخ‌ ها پاک شده ‌اند.

روش تمیز کردن بلبرینگ صنعتی
تمیز کردن بلبرینگ های صنعتی

چگونگی تمیز کردن بلبرینگ ‌ها

برای شستن بلبرینگ مراحل زیر را انجام دهید:

  • بلبرینگ را خارج کنید

اگر می ‌خواهید بلبرینگ ‌های خود را تمیز کنید، آن ها را از شفت یا محفظه جدا کنید. این کار می ‌تواند به سادگی برداشتن مهره باشد. ممکن است برای این مرحله فقط به یک آچار یا پیچ‌گوشتی نیاز داشته باشید.

  • بلبرینگ را تمیز کنید

یکی از گزینه ‌ها استفاده از یک قوطی اسپری چربی زدا است و گزینه دیگر این است که بلبرینگ ‌ها را در یک حلال توصیه شده خیس کنید. آن ‌ها را در یک سبد فلزی یا معلق روی سیم فلزی، درون ظرف حلال قرار دهید. حلال ‌های قابل قبول عبارتند از: چربی زدا، الکل، بنزین یا ایزوپروپیل الکل. بلبرینگ‌ ها را تا حد امکان، ترجیحاً یک شب خیس کنید.

  • بلبرینگ را خشک کنید

بعد از پاک شدن تمام کثیفی ‌ها و چربی ‌ها، قبل از گریس زدن مجدد، باید بلبرینگ را کاملاً خشک کنید. مؤثرترین روش این است که آن‌ ها را روی یک سطح صاف قرار دهید تا در هوا خشک شوند. می ‌توانید از یک قوطی هوای فشرده یا روش‌ های مشابه برای کوتاه کردن فرآیند خشک کردن استفاده کنید.

سخن پایانی

بلبرینگ‌ها اجزای مکانیکی مهمی هستند که به حفظ خط باریک و حرکات چرخشی ماشین کمک می ‌کنند و مهم است که آن ‌ها را به درستی نگهداری کرده تا از طول عمر مفید طولانی مدت آن‌ ها اطمینان حاصل شود. خرابی آن ‌ها حتی می‌تواند باعث از کار افتادن خط تولید شود.

حال که با مطالعه این مقاله به اطلاعات خوبی درباره نگهداری از بلبرینگ ها دست پیدا کردید؛ می توانید با خیال راحت برای خرید بلبرینگ های صنعتی و بلبرینگ سرامیکی با بهترین قیمت و کیفیت اقدام نمایید.

اتوماسیون صنعتی لاین حرکت

سؤالات متداول

  • آیا کثیفی بلبرینگ بر روی عملکرد آن تأثیر دارد؟

بلبرینگ ‌ها زمانی بهترین عملکرد را دارند که فاقد آلاینده ‌هایی مانند خاک، گرد و غبار و گریس باشند.

  • آیا می ‌توان بلبرینگ را با آب تمیز کرد؟

خیر برای انجام این کار، به پاک‌کننده یا حلالی نیاز دارید که بر پایه آب نباشد.

  • بالاترین دمایی که بلبرینگ می ‌تواند تحمل داشته باشد چقدر است؟

دمای بلبرینگ کمتر از ۱۸۰ درجه فارنهایت، معمولاً قابل قبول در نظر گرفته می‌ شود. دمای عملیاتی بالاتر باعث می ‌شود روان کننده بلبرینگ با سرعت بیشتری خراب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *