Search
Close this search box.
مهره بال اسکرو | از متریال تا مزایا و معایب

مهره بال اسکرو | از متریال تا مزایا و معایب

مهره بال اسکرو | از متریال تا مزایا و معایب
فهرست مطالب

می توان گفت که این مهره، با کمی اصطکاک، زمانی که حرکت چرخشی است را به حرکت خطی تبدیل می کند. همه این حرکات توسط یک قطعه مکانیکی به نام مهره صورت می گیرد. عملکرد دقیق مهره بال اسکرو که یک شفت رزوه دار را شامل می باشد، به وسیله ساچمه و مهره بال اسکرو انجام می شود. در مواردی همچون صنایع هوایی و فضایی، خودرو، ربات ها، ماشین ابزار و… بال اسکرو کاربرد دارد. برای سالم ماندن این مهره باید مانع نفوذ آلودگی ها و تراشه های ریز به داخل آن شویم.

مهره بال اسکرو چیست؟

در واقع مهره بال اسکرو یکی از قطعات مکانیکی است که وظیفه تبدیل حرکات چرخشی را دارد و آن ها را به حرکت خطی بر می گرداند. در سال 1800 میلادی، بال اسکرو کشف و مورد استفاده قرار گرفت که در جنگ جهانی دوم بیشترین مصرف و کاربرد را داشت. آن زمان در هواپیماها از بال اسکرو استفاده می شد. شرکت جنرال موتور بعد از اتمام جنگ جهانی دوم در سال 1955، در قسمت فرمان خودرو اقدام به استفاده از بال اسکرو کرد.

جنس و متریال مهره بال اسکرو

جنس مهره بال اسکرو از استیل ضد زنگ بوده، اما متریال های متفاوتی دارد. جنس آن ها طبق مدل نرم افزار کاربردی مهره بال اسکرو تعیین می شود.

در موقع پیاده سازی و ساخت این مهره، سازندگان به بررسی مواردی چون سرعت های بحرانی، نوع فشار، شرایط محیطی، میزان لودینگ، دما و فرکانس می پردازند. سایز، جنس و شکل ساچمه مهره بال اسکرو را می توان به وسیله همین موارد گفته شده انتخاب کرد.

جنس و متریال مهره بال اسکرو

در واقع می توان گفت که مهره بال اسکرو تشکیل دهنده اسکرو و مهره است. برای این که مهره و اسکرو، گشتاور و فشار مناسبی تولید کنند، باید گام هایشان باهم همخوانی داشته باشد. شایان ذکر است، هیچ تماس فیزیکی بین مهره و اسکرو وجود ندارد.

ویژگی های مهره بال اسکرو

این مهره دارای ویژگی های زیادی است که ما در ادامه مطلب به معرفی و توضیح چند مورد از آن ها می پردازیم.

·استحکام بالا

مهره بال اسکرو مقاومت خیلی زیادی در برابر بارهای خارجی دارد؛ زیرا از فولاد در تجهیزات آن استفاده شده است.

·دقت بالا

انرژی کمتری در این مهره از بین می رود، زیرا سایش پایینی دارد. بدین ترتیب این عامل موجب افزایش دقت آن و پایین آمدن میزان خطای سیستم بال اسکرو می شود. به دلیل همین ویژگی این قطعه در سیستم های کنترلی و ابزار دقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

·کارکرد خیلی بالا

کارایی بالای سیستم بال اسکرو یکی از ویژگی های آن به شمار می آید که این کاربری را حدود 90 درصد برآورد کردند.

کاربرد

·دقت بالا

به دلیل از بین بردن واکنش های شدید، مهره بال اسکرو نصب می شود. برای این کار از ساچمه هایی که قطر آن ها نسبت به محیط میان محل پیچ و مهره مقداری بزرگ تر اند، استفاده می شود. طبقه بندی بال اسکرو طبق راهنمای انحراف خود با استانداردهای ISO ، DIN ، JIS صورت می گیرد.

 

مهره بال اسکرو هاوین

·تحمل بارهای سنگین

این مهره به خاطر برخورداری از ساچمه فلزی، می تواند بارهای غیر قابل تحمل را حفظ کند. شایان ذکر است، ظرفیت بار بال اسکرو خیلی بیشتر از لید اسکرو است؛ از طرفی مهره های برنز لید اسکرو، توانایی قدرت کشیدن بار خیلی زیاد را دارند، اما این عامل به دلیل زیاد شدن بار، سایش ایجاد کرده و عمر چرخه را کوتاه می کند.

·بهره وری بیشتر

بهره وری زیاد یکی دیگر از کاربردهای این مهره بوده که همیشه 90 درصد یا بیشتر است. بهره وری بال اسکرو در مقایسه با لید اسکرو، بالا می باشد.  بهره وری لید اسکرو در حالت نرمال و ایده آل، پایین تر از 50 درصد است.

·چرخه وظیفه مورد تقاضا

محدود شدن سرعت لید اسکرو و مهره بال اسکرو بر عهده سرعت بحرانی پیچ است. همان طور که گفتیم؛ بال اسکرو اصطکاک کمی دارد؛ این بدین معنی است که این مهره به هنگام سایش دمای کمی دارد. با توجه به این عوامل، بال اسکرو در مقایسه با لید اسکرو، مقاومت و ایستادگی بالایی داشته و طول عمر چرخه آن نیز زیاد است.

مزایا

استفاده از این مهره در برنامه حرکتی شما مزایای زیادی دارد:

·        بسیار کارآمد، نیاز به گشتاور کمتر

·        نمرات دقت بالاتر برای دقت موقعیتی بیشتر

·        اصطکاک کمتر که می تواند در دماهای سردتر کار کند.

·        موجود در انواع رول شده و آسیاب شده

·        برای افزایش/کاهش پیش بارگذاری قابل تنظیم است.

·        نیاز به تعویض کمتر

·        در قطر پیچ از 4 میلی متر تا 80 میلی متر موجود است.

معایب

  • در حالت عمودی عملکرد خوبی ندارد.
  • بال اسکرو نسبت به لید اسکرو، هزینه زیادی دارد.
  • عدم برخورداری  از مکانیزم قفل خودکار
  • در صورت ایجاد خلل در یکی از قطعات بال اسکرو، در کل سیستم مشکل به وجود می آید.
  • در برابر گرد و غبار نیاز به محافظت شدیدی دارد.
  • برای روان سازی و دقت بالا نیاز به روغن کاری دائم دارد.
  • و…

قیمت و خرید

عوامل و پارامترهای مختلفی بر قیمت این محصول تاثیر می گذارند که می توان به مواردی همچون متریال های به کار رفته شده در تولید آن، کشوری که این محصول را طراحی کرده، برند محصول و… اشاره کرد.

در زمان خرید این مهره، حتما از یک نوع برند، پیچ و مهره را خریداری کنید.

برندهای معروف

  • HIWIN
  • SKF
  • THK
  • ABBA
  • TBI
  • SBC
  • CPC
  • CSK
  • و….

نکات مهم به هنگام خرید

در زمان خرید این مهره سعی کنید از مارک های معروف و گفته شده خریداری کرده و مواظب نسخه های تقلبی باشید. نمونه های قلابی کاملا شبیه نسخه های اصلی هستند؛ به همین خاطر دقت و توجه زیادی باید در زمان خرید این محصول داشته باشید.

اگر از برندهای معروف، این قطعه مکانیکی را خریداری کنید، از بروز مشکلات زیادی به میزان قابل توجهی جلوگیری خواهید کرد. همچنین طول عمر نسخه اصلی و برند معروف بیشتر است.

همان طور که در بالا گفته شد، هزینه مهره بال اسکرو در مقایسه با لید اسکرو به نسبت زیاد می باشد. این مورد به عنوان یک عیب برای بال اسکرو محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *